joi, 27 mai 2010

Echipamentul Electric al Automobilelor


1 GENERALITATI PRIVIND ECHIPAMENTUL ELECTRIC AL AUTOMOBILELOR

1.1 Destinatia si compunerea echipamentului electric al automobilului

Echipamentul electric asigura alimentarea cu energie electrica a aparatelor electrice atat in timpul deplasarii autovehiculului cat si la stationare.

Echipamentul electric al autovehiculului cuprinde: instalatia de alimentare, consumatorii si instalatia de distributie si anexele.

Instalatia de alimentare este formata din: bateria de acumulatoare, generatorul de curent (continuu sau alternativ) si aparatele pentru reglarea tensiunii si a curentului si conectarea cu bateria de acumulatoare.

Consumatorii sunt: instalatia de aprindere, instalatia de pornire, instalatia de iluminare si semnalizare (optica si acustica), aparatele de masura si. control si aparatele auxiliare pentru marirea gradului de confort (stergator si spalator de parbriz, aparate de climatizare si incalzire, radio, ceas etc.).

Instalatia de distributie si anexele sunt formate din: conductoare, contactul cu cheie, intrerupatoare si comutatoare, cutii si piese de legatura, prize. sigurante fuzibile si automate.

Echipamentul electric utilizeaza pentru legaturi la sursele de curent un singur conductor, de obicei pozitivul (+), masa metalica constituind conductorul al doilea de inchidere a circuitului (-).

Autovehiculele moderne utilizeaza, in general, ca tensiune de lucru 12 V. In figura 2 se reprezinta schema instalatiei electrice a autoturismului Dacia 1300.

1.2 Sursele de energie electrica

Sursele de energie ale echipamentului electric al automobilelor sunt: bateria de acumulatoare si generatorul de curent.

Bateria de acumulatoare are rolul de a alimenta consumatorii de energie electrica in timpul cand motorul functioneaza la o turatie scazuta a arborelui cotit sau cand motorul este oprit. La turatiile mijlocii si mari ale motorului, generatorul de curent debiteaza suficienta energie electrica si preia alimentarea consumatorilor.

In anumite situatii; cand consumul de energie electrica este mare (de exemplu, noaptea cand se folosesc farurile), puterea consumatorilor poate depasi puterea generatorului. in acest caz, alimentarea consumatorilor se face simultan de catre ambele surse. De aceea bateria este legata cu generatorul in paralel prin bornele de aceeasi polaritate.

In instalatia electrica a automobilelor se foloseste, de obicei, curentul electric continuu, conditionat de existenta bateriei de acumulatoare care se incarca numai cu curent electric continuu.

La unele automobile, se folosesc generatoare de curent alternativ. Folosirea curentului electric alternativ simplifica constructia si reglajul generatorului si ii reduce greutatea, insa necesita un redresor.

1.2.1 Bateria de acumulatoare
Avand in vedere rolul bateriei de a asigura pornirea automata a motorului, si aprinderea amestecului carburant la motoarele eu aprindere prin scanteie precum st alimentarea consumatorilor in .regimul de turatii scazute ale motorului sau atunci cand acesta este april, cerintele acesteia sunt :

- sa posede o capacitate suficienta la dimensiuni de gabarit reduse;

- sa aiba un randament bun, astfel incat procesele de incarcare si descarcare repetate sa se produca cu pierderi cat mai mici ;

- sa suporte, fara a se deteriora, descarcari de scurta durata cu intensitati de curent foarte mari, necesare la pornirea motorului cu ajutorul demarorului electric;

- sa posede o constructie rezistenta la vibratiile produse de denivelarile drumului pe care circula automobilul.

Functionarea bateriei de acumulatoare se bazeaza pe fenomenele reversibile electrochimice care se produc in interiorul elementelor sale.

In functie de natura elementelor active, bateriile de acumulatoare sunt :
- cu placi de plumb si electrolit acid (baterii acide) ;
- cu placi de fero-nichel sau nichel-cadmiu si electrolit alcalin (baterii a1caline).

1.2.2 Generatorul de curent electric

Generatorul de curent electric constituie sursa principala de curent electric a automobilului. Prin functionarea generatorului o parte din energia mecanica disponibila la arborele motor este transformata in energia electrica cu care se alimenteaza toti consumatorii de curent.

La turatii mijlocii si mari ale motorului, surplusul de energie electrica furnizat de generator este inmagazinat de bateria de acumulatoare care in acest fel se incarca.

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca generatorul de curent sunt :
- sa aiba o constructie simpla si o mare siguranta in functionare;
- sa posede o durata mare de serviciu;
- sa aiba un gabarit redus si o mare putere specifica raportata la 1 daN greutate.


Generatoarele de curent electric utilizate la automobile pot fi :
- de curent continuu (dinamuri);
- de curent alternativ (alternatoare).

1.3 Aparate pent...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Persoane interesate